Wednesday 6 March 2013

"lecture"---mungkin kah i pandang sebelah mata??


PANDANG SEBELAH MATA……

Assalammualaikum w.b.t dan salam kebahagiaan kepada semua jiwa yang berusaha untuk mencintai tulisan ini yang Ilhamnya dari ALLAH swt..
Sebelum jiwa ini mengukirkan terus bait bait perkongsian ini …ingin ku berkongsi satu madah…
“semoga dengan tulisan ini kita dipertemukan ALLAH di syurga ,dengan kasih sayangNYA ,dengan seluas luas rahmatNYA dan sebenar benar cintaNYA”.

PERNAH TAK BERTANYA PADA DIRI..

ADAKAH AKU KHIANAT DENGAN SEMUA AMANAH INI???

Iya.pandang saja pada waktu kuliahnya…

1.       “ini masa awal la bro…
Ishk3x. ’padahal waktu itu sudah jam 7:58 a.m..kuliahnya jam 8;00..maka sampai ke dewan kuliah 8:02..
“Ala bro…its just 2 minute la..tak yah la sangat nak berkira…lecturer pun kadang kadang lambatlah…. “.

2.       ‘SEND!”..ayat yang terpapar di skrin handphone jenama nokia saja….2 minit selepas itu..”brpp..brppp..brppp”suara getaran handphone yang menandakan “YES!I MESEJ !”…then..berlarutan hinggalah sehingga habis kuliah….alasan..
“bro..sorryla..i tak dengarlah ape lecturer  nak sampaikan..tak faham I”.

3.       1.00 a.m..masih kedengaran tekanan keypad laptop…2;00a.m masih lagi…3;00a.m ..saat ini mata sudah mulai tertutup ,mulut makin menguap,kepala mulai terhantuk…nescafe 3in 1 sudah mulai sejuk,,namun assingments BELUM SIAP SIAPL.

4.       “Dewan kuliah is the best time to drawing….’.getus jiwa ku sewaktu membelek nota lecturer yang setiap lembaran pasti ada sahaja gambar kartun yang aku lukis..:)

5.       Tak lengkap lukisan tanpa ayat ayat cinta..maka startlah..’utusan surat”

A : “wei ..aku ngantuk la bro”
B: “a’ah…I pun”
A: lepas nie aku g café..nak ikut tak?
B: ow right!.
(macam banyak lagi versi cerita sewaktu kuliah).

6.       30 minit awal : ak bule concentrate lagi

1 jam berlalu : mata aku da mulai nak merekah nie..menahan rasa ngantuk ,,,cepat2xlah lecture ini habis awal….menguap tak habis habis..pusing ke tepi..menguap ..pusing ke belakang menguap..tengok lantai menguap..apatah lagi pandang depan.

10 minit sebelum habis lecture : aik..hehe  da segar la pula aku:P


Demikianlah…..pengalaman yang dikutip serta jua mungkin di rasai oleh semua …^^

Kenapa ??kenapa???kenapa???ini yang berlaku??
Mungkin kita patut TANYA DIRI..
Aku datang lecture nie just untuk buat seperti kat atas tue ker???????

Erm..kemudian  Tanya diri balik..
“apa yang aku cari ke dewan kuliah nie??”

Then Tanya lagi
“aku sedar tak ape yang aku buat nie…agak agaknya…aku rasa tak “kagum”dengan ilmu yang aku tengah  belajar nie???

Bagi tahu diri
“ya ALLAH….bantulah aku mengingati MU..Ya ALLAH …”.



Mungkin kah kita patut merasakan bahawa
“aku nie just pandang sebelah mata jer kat ilmu”
Iya. Bila mana kita merasakan ilmu itu seakan akan tiada…just study for theory ,but not for practical then ,,we can called it as..”useless”.
“ilmu tanpa amal ,ibarat buah yang tak berbuah”
………………………………………………………………………….

Apakah hakikat memandang ilmu hanya sebelah mata??
Iya ,hakikat anda adalah seorang yang memandang ilmu sebelah mata
1.       Bila anda suka melewat lewatkan waktu ke kelas.tak ade rasa “excited”nak study. Datang just nak “SIGN”dan “TUNJUK MUKA”.
2.       Bila anda suka memerhatikan setiap gerak geri kawan kawan yang ada di sekeliling ,hatta yang terjatuh pensil ,jua suara tapak kaki di luar bilik kuliah…
3.       Bila anda mulai menerangkan cerita cerita asrama ,kehidupan dan perkara lucu sewaktu kuliah..bukan setakat 1 minit ..berminit  minit…
4.       Bila assingmnets hantar next week,buatnya malam sebelum due date…
5.       Bila dalam kuliah…”conversation”melalui  kertas kecil mulai bertandang.,….

Dan sebagainya…

Namun yang menyedihkan lagi…ada yang sempat  main game:(..
Yang rugi bukan lecturer..tapi diri sendiri..
Tak suruh ubah kelakuan tue ,tapi lihat lah pada awal nya..

“aku datang ke kuliah kerana……..”.

jika benar dan yakin nya kita datang atas kerna kita nak cari ilmu ,,then we can get
jika benar dan yakinya kita datang atas kerna kita sayang ilmu ,,then we can get
jia benar dan yakinnya kita datang kerna ALLAH…maka kita yakin!.

So..solusinya..
Jika sebelum ini anda datang lewat 2 minit ,,maka datanglah awal 2 minit sebelum kuliah bermula
Jika sebelum ini anda buat kerja 1.00am ,maka mulakan kerja anda 1.00pm
Jika sebelum ini anda melukis gambar kartun ,maka lakarkanlah peta minda nota
Jika sebelum ini anda menulis surat cinta ..maka mulailah mencatit apa yang ididengari..
Ianya mudah..namun kesannya kita akan rasai..:)
Cobalah! Sehari sahaja..pasti esoknya anda bergembira..saya mendoakan anda Berjaya.sebab saya tahu anda pasti ingin kan perubahan!

^^
Tulisan ini buat refleksi untuk dirikuJ


Lihat diri kita selalu di hadapan cermin. Tanya soalan ni :

"Adakah aku diciptakan ALLAH sehebat ini untuk tujuan yang sia-sia???"

Apakah manusia mengira, bahwa ia akan dibiarkan sia-sia begitu saja?“ (Al Qiyamah:36)

mungkin bila matlamat tak jelas ..niat tak tak tentu arah ,membuatkan kita sendiri yang rugi...




Aku di umk jeli .

No comments:

Post a Comment